Is het niet heel manipulerend?

Je zou het zo kunnen gebruiken. Je leert een manier van spreken die de kans op medewerking en harmonie vergroot. En dan zou je focus kunnen worden dat je wil dat je kind altijd ‘Ja’ zegt wanneer je op deze manier probeert te communiceren. In plaats van verbinding te maken met je kind, ga je misschien verwachten dat je meteen je zin krijgt. Nu is het zo dat je kind meer reageert op hoe je iets zegt dan de woorden die je kiest. De communicatietechnieken die je zult leren werken dan ook alleen als je intentie werkelijk is om te verbinden met je kind, ook open te staan voor diens behoeften en om eventueel een ‘nee’ te horen.

Ik krijg ook weleens de vraag of je je kind geen woorden in de mond legt door te raden naar gevoelens en behoeften. Ook hier maakt de intentie waarmee je het vraagt het verschil. Ben je open om te horen hoe het echt voor je kind is? Of denk je ergens; ‘ik erken toch je gevoel, is het nou nog niet gedaan?’. In de trainingen besteden we dus veel aandacht aan het gewaarworden van onze intentie en die om te buigen naar een staat van zijn van waaruit verbinding kan ontstaan.

Dit bericht is geplaatst in . Bookmark de link .

Comment on this FAQ

Password Reset
Please enter your e-mail address. You will receive a new password via e-mail.