Verzoek ≠ Eis

Het verzoek in Communiceren met Compassie onderscheidt zich doordat het niet eisend is – dat wil zeggen dat er geen bijbehorende dreiging van fysieke of emotionele aard is of andere negatieve gevolgen als er niet met het verzoek wordt ingestemd.

Duidelijke verzoeken:

  • Zijn in actietaal
  • Zijn uitvoerbaar
  • Zijn specifiek
  • In de tegenwoordige tijd
  • Voldoen aan een ware behoefte

Maar zelfs als je verzoek aan deze parameters voldoet, ligt het werkelijke onderscheid tussen een verzoek en een eis in je intentie. Je kunt gebruik maken van exact dezelfde woorden om zowel een verzoek of een eis te stellen. Maar als je iemand iets vraagt vanuit een “eis energie”, dan maak je geen verzoek, ongeacht de woorden die je gebruikt.

Je vraagt de ander om een actie die jouw behoefte kan vervullen. De kunst is om het verzoek zo te formuleren dat de ander vanuit compassie reageert. Dan is de kans groter dan ons verzoek ook gehoord zal worden en/of ingewilligd uit vrije wil.

Valkuilen bij het formuleren van een duidelijk verzoek:

  • Zeggen wat je niét wilt
  • Vaagheid
  • Eisen
    • Je zin willen krijgen
    • Hopen dat de ander verandert
  • Een verzoek verwoorden als een opmerking
    • Ik dacht dat je vandaag boodschappen zou doen.
    • Er was mij verteld dat je voor vier weken op vakantie zou zijn.
Hoe kun je nu deze valkuilen vermijden en de “eis energie” uit je intentie houden? In Module 1 van de training Communiceren met Compassie leer je effectieve verzoeken maken die inspireren tot harmonie en medewerking.
Dit bericht is geplaatst in Basis . Bookmark de link .

Geef een reactie

Password Reset
Please enter your e-mail address. You will receive a new password via e-mail.